Ćwiczenia relaksacyjne dla dzieci i dorosłych

Zaktualizowano: 26 sty 2021

Jak wykazały badania spowodowana pandemią samoizolacja, brak towarzystwa rówieśników i obawa o nasze i naszych bliskich zdrowie negatywnie wpłynęła na stan psychiczny dzieci jak i dorosłych. Stresu niestety nigdy nie wyeliminujemy z naszego życia ale możemy zmniejszyć jego negatywne działania przez wprowadzenie do naszej dziennej rutyny ćwiczeń relaksacyjnych.


Stres a zdrowie

Zbyt duży i długotrwały stres powoduje powstawanie w naszym organizmie napięć:

  • napięć fizjologicznych, których źródłem są lęki i niepokoje, oraz

  • napięć, które pochodzą z niezaspokojenia potrzeb psychicznych.

Stres i lęki mogą wpływać również na naszą dietę, prawidłowy sen czy w końcu nawet prowadzić do depresji.

Wykonywanie regularnie ćwiczeń relaksacyjnych, których przykłady przedstawiamy poniżej mogą mieć zbawienny wpływ nie tylko na ciało, ale również na psychikę i dobre samopoczucie. Poza ćwiczeniami musimy pamiętać o zachowaniu odpowiedniej diety.


Ćwiczenia relaksacyjne

Techniki relaksacyjne to, krótko mówiąc, sposoby na wyładowanie stresu lub nadmiaru emocji na drodze odpowiednich ćwiczeń fizycznych i psychicznych. Regularne wykonywanie ćwiczeń relaksacyjnych rozładowuje agresje u dzieci i młodzieży, przeciwdziała stanom lękowym, zmniejsza nerwowość, przeciwdziała chorobom somatycznym, wpływa korzystnie na dobry sen. Do najbardziej popularnych technik relaksacji zaliczamy techniki:

  • Jacobsona,

  • Wintreberta,

  • Schulca (autosugestia).

Relaksacja według techniki Jacobsona polega na zupełnym braku skurczów mięśni. Łączy się z tym brak ruchu i aktywności nerwowej w mięśniu. Technika ta polega na wykonywaniu określonych, celowych ruchów rękami, nogami, tułowiem, twarzą, aby napinać i rozluźniać określone grupy mięśni.

Relaksacja według Wintreberta dedykowana jest ona przede wszystkim dla dzieci w wieku szkolnym. Istotą tej metody jest: wykonywanie ruchów biernych przez relaksatora na pacjencie leżącym na plecach, z nogami wyprostowanymi, rękami ułożonymi wzdłuż tułowia, z zamkniętymi oczami.


Poniżej przedstawimy przykłady ćwiczeń relaksacyjnych, które przynoszą relaks. Do tych ćwiczeń nie musimy mieć ani sprzętu ani sali gimnastycznej.

  1. Unieś wyprostowane ramiona. Zaciśnij mocno pięści, spokojnie policz do trzech. Puść. Rozewrzyj dłonie, opuść ramiona;

  2. Ściągnij łopatki mocno w tył. Mięśnie ramion winny być odprężone;

  3. Zmarszcz czoło - zwróć uwagę na napięcie czoła i okolicy oczu - rozluźnij się;

  4. Muzykoterapia- włączamy spokojną muzykę, która nam odpowiada, kładziemy się lub rozkładamy wygodnie na fotelu, i przez około 20 minut jedynie wsłuchujemy w kojące dźwięki. Nie myślimy o niczym.

  5. Technika pranayama - oddech balonowy. Leżenie na plecach, kolana zgięte, ręce wzdłuż ciała na podłodze, wolno wciąga­ my powietrze przez nos, wzdymamy brzuch i klatkę piersiowąjak balon, wypusz­ czamy powietrze przez nos, brzuch i klatka piersiowa opadają.

  6. Potrząsanie - rozbudzanie i rozluźnianie całego ciała. Stoimy prosto. Potrząsamy jednym ramieniem, drugim. Strząsamy napięcie rąk i palców. Potrząsamy jedną nogą, drugą. Następnie całym ciałem;

  7. Aromaterapia- zmysł powonienia ma silny związek z tą częścią mózgu, która odpowiada za emocje. Zastosowanie olejków zapachowych pomaga nie tylko w nawiązaniu kontaktu z naszym oddechem, ale także w przekształceniu emocji destrukcyjnych w pozytywne. Wietrzymy dokładnie pomieszczenie przez 2-3 minuty. Następnie zamykamy okno i zapalamy świeczkę w kominku zapachowym. Do kominka nalewamy wody i wkraplamy olejek zapachowy (próbuj eksperymentować z mieszaniem kilku różnych zapachów).

Oczywiście nie są to wszystkie techniki relaksacyjne a jedynie wybrane przez nas przykłady. Pamietajmy, że nawet zwykły 30 min spacer może pomóc nam się zdeklasować.


65 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie