Przy wykonywaniu codziennych czynnościach, nikt pewnie się nad tym nie zastanawia, ale ręka to niezwykle wyspecjalizowany narząd. Co sprawia, że jest nam tak potrzebna? Przede wszystkim odpowiada za ogromną ilość funkcji – podnoszenie, przenoszenie, ściskanie, popychanie, utrzymywanie czy wykonywanie wielu precyzyjnych czynności. Im lepiej wyspecjalizowana jest nasza ręka, tym człowiek jest w stanie wykonać więcej rzeczy.
Właśnie z tych powód istotne jest aby nieustannie pracować nad funkcjami ręki dziecka. Terapia ręki, która prowadzona jest w naszej poradni to indywidualnie dobierane ćwiczenia i metody, który uwzględniają potrzeby, ale też możliwości każdego dziecka.
Czym dokładnie jest terapia ręki ?
Terapia ręki ma za zadanie usprawnić motorykę poprzez poprawę precyzyjności ruchów rąk, dłoni i palców. Głównym celem terapii ręki jest osiągnięcie samodzielności w zakresie podstawowych czynności życia codziennego.
Zajęcia z terapii ręki może prowadzić zarówno terapeuta pedagogiczny, nauczyciel lub pedagog ze specjalnymi uprawnieniami. Realizuje on wówczas program, który opiera się na diagnostyce i terapii, a jego zadaniem jest usprawnienie umiejętności manualnych. Program ten polega przede wszystkim na:
· poprawie funkcji manualnych
· poprawie i udoskonaleniu funkcji chwytu
· poprawie i udoskonaleniu koordynacji obydwu rąk
· rozwijanie funkcji ruchu w całych kończynach górnych
· udoskonalenie czynności w samodzielnym wykonywaniu czynności przez dziecko
· wyuczeniu zdolności skupienia uwagi i koncentracji.
WAŻNE! Terapia ręki jest zawsze uzupełnieniem terapii integracji sensorycznej, ale może też być prowadzona samodzielnie.
Nasi specjaliści, po zdiagnozowaniu dziecka, dokonują wnikliwej analizy i obserwacji dziecka pod kątem usprawnienia małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców. Prawidłowa diagnoza pozwala wyznaczyć nadrzędne oraz szczegółowe cele całej terapii. Program Terapii Ręki odbywa się zawsze według określonego schematu, z uwzględnieniem kolejności zadań i ćwiczeń. Cała terapia to seria ćwiczeń i zabaw, które dostarczają dziecku nowych wrażeń dotykowych i poznawczych. W opracowanym programie zawsze zaczynamy od nabycia umiejętności chwytu oraz koordynacji między dłońmi. Dopiero na późniejszym etapie przechodzimy do nabycia umiejętności pisania.
Jakie przyczyny mogą powodować ograniczenia pracy ręki?
Do czołowych przyczyn ograniczenia pracy ręki zalicza się:
uszkodzenia mózgu lub nieprawidłowości w jego pracy
nieprawidłowości w budowie ręki
zaburzenia integracji sensorycznej
trudności z regulacją napięcia mięśniowego
problem z orientacją w schemacie własnego ciała
dyspraksja – brak umiejętności planowania ruchu
przyjmowanie nieprawidłowej pozycji przy biurku/ławce
nieprawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego
złe warunki do pracy: nieodpowiednia wysokość ławki, krzesła, nieprawidłowe oświetlenie, nieprawidłowe narzędzie do pracy
zaburzenia lateralizacji
leworęczność
niepełnosprawność intelektualna.
Dla kogo terapia ręki?
Terapia przeznaczona jest dla dziecka, które:
ma problemy z wykonywaniem czynności samoobsługi np. ubieraniem się, zapinaniem guzików, wiązaniem butów
wolno porusza się przy wykonywaniu prostych zadań
nie przepada za dotykaniem przedmiotów o różnych strukturach
niechętnie pisze, maluje, rysuje, lepi z plasteliny, wycina
ma nieprecyzyjne ruchy, trudności z koordynacją dłoni, problemy z trzymaniem ołówka lub długopisu (nadmierny lub zbyt słaby ścisk)
szybko męczy się podczas pisania i rysowania
Zapraszamy do zapisów!
Rezerwacja
Źródła: K. Piotrowska-Madej, A. Żychowicz, Smart Hand Model. Diagnoza i terapia ręki u dzieci, Grupa Wydawnicza Harmonia – Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2017
Comments