„Ruch jest w stanie zastąpić prawie każdy lek, ale wszystkie leki razem wzięte nie zastąpią ruchu"
- Wojciech Oczko
Jean Ayres (twórczyni integracji sensorycznej) powiedział, że „integracja sensoryczna to możliwość rejestrowania informacji ze świata zewnętrznego przez narządy zmysłów, ich przetwarzanie w ośrodkowym układzie nerwowym i wykorzystanie do celowego działania”.
„Integracja sensoryczna to możliwość rejestrowania informacji ze świata zewnętrznego przez narządy zmysłów, ich przetwarzanie w ośrodkowym układzie nerwowym i wykorzystanie do celowego działania”.
Integracja sensoryczna to nic innego jak prawidłowa organizacja wrażeń sensorycznych, inaczej bodźców, które odbierane są przez różne receptory. Mózg otrzymuje przeróżne informacje od wszystkich zmysłów - wzroku, słuchu, dotyku, równowagi i następnie dokonuje ich rozeznania, posegregowania i interpretacji. Na podstawie tych danych, mózg jest w stanie dopasować odpowiednią reakcję na wymogi otoczenia - reakcja może być zarówno myślowa jak i ruchowa. Integracja sensoryczna to nic innego zatem jak umiejętność mózgu do odczuwania, porządkowania i składania w spójną całość bodźców słuchowych, wzrokowych i smakowych.
Integracja sensoryczna rozpoczyna się już w okresie płodowym i trwa do około 7 roku życia.
Na każdym etapie rozwoju dziecka, nabywane są nowe umiejętności - jeżeli zatem, na którymś etapie dojdzie do zaburzenia mogą pojawić się trudności w prawidłowym funkcjonowaniu dziecka.
Jakie są zatem etapy rozwoju dziecka?
Etap 1
zdolność do odbierania bodźców
rozwój odpowiednich reakcji (ruch oczu, napięcie mięśni)
integracja odruchów (prostowanie ciała, równowaga)
kształtowanie się więzi między mamą, a dzieckiem
Etap 2
rozwój dowolnych reakcji
rozwój ciała
rozwój dużej motoryki
kształtowanie się podstaw słuchu i wzroku
Etap 3
rozwój ręki i mowy
kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
rozwój współdziałania zmysłów
Etap 4
wyspecjalizowanie mózgu (dominacja jednej strony ciała)
rozwój czytania, pisania, liczenia, koncentracji, kontroli emocjonalnej, samoobsługi.
Zanim mały pacjent rozpocznie terapię Integracji Sensorycznej musi zostać zdiagnozowany pod kątem rozwoju procesów sensorycznych. Na podstawie badania dziecka przez uprawnionego terapeutę SI, szczegółowego wywiadu z rodzicami oraz obszernych informacji z kwestionariuszy, przygotowywana jest pisemna ocena funkcjonowania zmysłów sensorycznych. Trafna i rzetelna diagnoza to klucz do sukcesu od samego początku procesu terapeutycznego, dlatego ważna jest szczerość i zaufanie w stosunku do terapeuty, przeprowadzającego ocenę. Pisemna diagnoza to furtka do rozpoczęcia procesu terapii SI. Więcej o procesie diagnozy SI możecie przeczytać TU.
Zapraszamy na nasz kanał na YouTube gdzie znajdziecie ciekawe materiały o integracji sensorycznej.
Comments